PREMIAT EXPERIÈNCIES I ACTIVITATS

PREMIATS

Museu particular* etnologia d'anar per casa

Col·laboradors/Suport Projecte

Fundació Carulla

Adreça del lloc de desenvolupament de l'experiència/activitat

Museu Vida Rural Carretera de Montblanc, 35 43440 L’Espluga de Francolí

Descripció/presentació del projecte

El Museu particular és un projecte creat en plena pandèmia i que pretén donar veu a objectes quotidians convertint-los en peça de museu i difonent-los a través de les xarxes socials. L’edició del 2021 ha comptat amb dues seus, una física, emplaçada en una vitrina urbana del Museu de la Vida Rural i una seu virtual configurada pels perfils a Twitter, Instagram i una web-bloc. La forquilla, el tampó higiènic o la llauna de conserva són alguns dels objectes que exposats en la vitrina i des de la part virtual, s’ha pogut conèixer la història, el disseny, curiositats... i debatre i reflexionar al voltant de temàtiques molt més àmplies com el feminisme, el despoblament rural o la globalització. Un projecte de l’historiador i museòleg Àlex Rebollo amb la col·laboració d’Anna M. Andevert.

Objectius

- Difondre el patrimoni etnològic més proper a través dels objectes quotidians que tots podem tenir a casa, via presencial i virtual.

- Reflexionar i evidenciar aquesta reflexió sobre els conceptes de patrimoni cultural, museu i peça de museu, mostrant que qualsevol objecte pot ser susceptible de convertir-se en una peça de museu.

- Aprofundir en el potencial dels objectes quotidians per parlar de si mateixos, però també per parlar-nos de nosaltres.

- Mostrar formes diverses de treballar amb el patrimoni cultural i els museus com a inspiració per a altres agents culturals.

- Avançar en la necessitat dels museus de mostrar-se també en l'entorn digital per ampliar l'impacte de la seva tasca i, en el context de la pandèmia, salvar les dificultats que aquesta comporta.

- Crear un producte de difusió i didàctica patrimonial a través de les xarxes socials en llengua catalana.

Resultats assolits

- Creació d'una comunitat de seguidors fidels en l'entorn digital que suporten el projecte i interactuen amb ell.

- Apropament del patrimoni cultural a la gent en temps de limitacions de mobilitat a causa de la pandèmia.

- Inspiració per a un projecte semblant elaborat pel Cicle de Formació Professional d'Animació sociocultural i Turística de l'Institut Vidal i Barraquer de Tarragona, creat amb el suport del Museu particular.

- Generació d'impacte en mitjans de comunicació, tant nacionals (Catalunya ràdio, El País, RTVE La2...) com internacionals (Caracol radio, radio Metro951...) que s'han fet eco del projecte.

- Consolidació del Museu de la Vida Rural com a referent nacional en el tractament del patrimoni etnològic i les estratègies de difusió digital.

Exposició raonada dels motius pels quals és mereixedora del premi

Atenent els objectius, els resultats, les interaccions amb el públic i el reconeixement del públic, creiem que el Museu particular (de la mà del Museu de la Vida Rural) s'ha erigit en una de les revelacions d'aquest darrer any en el panorama museístic català, per la seva singularitat, disseny, el seu llenguatge proper i per esdevenir un exemple a seguir. Tant en l'àmbit de la presentació, divulgació i didàctica del patrimoni cultural i les col·leccions dels museus, com en la creació de projectes de natura dual on l'entorn físic i el virtual s'empelten a la perfecció per sumar. I tot plegat amb el català com a llengua vehicular, per tal d'aportar continguts culturals a la xarxa. Per tot plegat, creiem fermament que el Museu particular és un clar candidat a l'obtenció d'aquest premi.

II Jornada Patrimoni & Digital. Museu particular* etnologia d’anar per casa