COMUNICAT

COMUNICAT DE L’ASSOCIACIÓ DE MUSEÒLEGS DE CATALUNYA EN RELACIÓ AL TRASLLAT DE LES PECES DEL MUSEU DE LLEIDA

Arran del trasllat que s’ha produït aquesta setmana de les peces de la col·lecciódel Museu de Lleida, des de la Junta Directiva de l’Associació de Museòlegs de Catalunya, en nom dels nostres associats, volem expressar el nostre total suport al Museu de Lleida Diocesà i Comarcal i als seus treballadors.

Les darreres accions judicials contra el Museu i la seva col·lecció confereixen un mal precedent per la integritat dels fons patrimonial dels museus de tot l’Estat. Ens sumem als comunicats que s’han emès des de la Xarxa de Museus d’Art de Catalunya, des d’ICOM Espanya i des del propi MdL.

Rebutgem l’ús i politització que s’està fent del Patrimoni Cultural i la manca de responsabilitat davant de la decisió de traslladar unes peces d’una extrema fragilitat sense que s’hagin exhaurit totes les vies judicials del procés. Part d’aquestes peces, poden patir danys irreparables durant el trasllat o a partir de les noves condicions de conservació que, com ha quedat demostrat en el cas de les obres que s’han traslladat al monestir de Sixena, no disposen de les condicions de seguretat, ni de conservació preventiva comparables al Museu de Lleida.

No podem permetre l’intent d’anorrear les memòries dels professionals, molts d’ells amb mitjans precaris i molt de voluntarisme, que al llarg del temps han destinat esforços a la defensa, salvaguarda i conservació del patrimoni. Figures com les del bisbe Messeguer, l’historiador i crític d’art Joaquim Folch i Torres i tantes altres, moltes encara avui anònimes, són exemple de la dedicació a favor del patrimoni comú.

La singularitat del Museu de Lleida, mirall de la realitat de les terres de Ponent i fruit d’una llarga relació històrica amb la Franja, reafirmen l’errada històrica de les diferents sentències judicials.

És per tot això que manifestem el nostre ferm suport al Museu de Lleida en relació a totes les actuacions que porta a terme amb l’objectiu de salvaguardar les seves col·leccions, entenent que d’aquesta manera no solament defensem aquest museu sinó tots els museus del nostre país.

Barcelona a 12 de març de 2021