El Consorci del Museu de l’Empordà serà dissolt i l’equipament passarà a ser gestionat directament des de l’Ajuntament de Figueres

Quan encara no havíem paït el nomenament directe de la persona que havia de substituir a M. Sintes a la direcció del CCCB -pensàvem que els darrers concursos per a la provisió de llocs de comandament dels grans equipaments patrimonials ja havien quallat com a pràctica habitual-, ens arriba la notícia certament reveladora i preocupant de la dissolució del Consorci del Museu de l’Empordà, que fins ara gestionava aquest equipament i el cessament de la seva directora, Anna Capella; a partir d’ara sembla que el museu serà gestionat directament des de l’àrea de cultura de l’Ajuntament de Figueres, tot i que les notícies al respecte són escasses.

new_2014.10.14.museu_emporda

Des de l’AMC manifestem el nostre rebuig a totes les pràctiques que, en benefici de suposades racionalitzacions, sostenibilitats i modernitzacions, no fan altra cosa que atemptar sistemàticament contra el dret de la ciutadania al retorn de la cultura i el patrimoni traduït en serveis de qualitat, accessibles i rellevants per al desenvolupament de la societat.

L’argumentari emprat per justificar la decisió de la dissolució del consorci no és altre que donar una nova orientació al Museu. Una orientació que, d’altra banda, no sembla gens allunyada de la que ha vingut defensant l’actual equip del Museu, amb un èxit contrastat, al llarg d’aquests últims anys.

Aquesta notícia ha deixat al sector professional (vegeu comunicat de l’ACCA) i cultural perplex tant pel procediment com pels motius que diuen justifiquen aquesta decisió. També se n’han fet ressò els mitjans de comunicació.

Us remetem a la convocatòria de suport al museu que s’ha fet pública a través de les xarxes socials i us informem igualment que estem treballant en una declaració que l’AMC farà arribar als responsables de la decisió per fer constar el desgrat i la preocupació que accions com aquesta desperten en el nostre col·lectiu professional, amb l’objectiu de vetllar per tal d’assegurar que la institució museística es mantingui i estigui dotada del personal directiu i tècnic mínim que cal assegurar en tots e¡ls museus de Catalunya.

Aquest és el text acompanya a la convocatòria de suport:

Aquest dimarts ho feien públic diferents mitjans: l’actual govern municipal, a set mesos de les eleccions municipals, considera que “després de més de quaranta anys, ara és el moment de donar un nou enfocament al Museu de l’Empordà”.

Les raons adduïdes són que a partir d’ara “Es treballarà per centrar la projecció en artistes locals, vetllant per la difusió de la història artística figuerenca i comarcal, així com la promoció de nous valors artístics de la ciutat proposant projectes i exposicions.” És a dir, el que el Museu de l’Empordà ha vingut fent des del seus inicis. Per a fer-ho possible, i dinamitzar el museu en tots els sentits, es plantegen unes reformes de les que no se’n té coneixement públic, es dissoldrà el Consorci del Museu de l’Empordà -òrgan que garanteix la gestió autònoma de l’equipament participat per l’Ajuntament de Figueres, Consell Comarcal de l’Alt Empordà i Fundació Gala-Dalí-, i es prescindirà de l’actual direcció sense que pel què sembla hi hagi voluntat de nomenar un nou director o directora, sinó que el museu passarà a ser gestionat directament per l’àrea de Cultura de l’Ajuntament tot i que no s’ha donat a conèixer un nou pla director per a l’equipament.

Davant el poc respecte que aquestes decisions mostren cap al Museu de l’Empordà com a institució i la clara voluntat de desmantellament de la infraestructura malgrat no proposar una alternativa clara, us animem a assistir a la propera inauguració de l’exposició “Són Europa” que tindrà lloc aquest proper divendres 17 d’octubre a les 19 h, com a mostra de suport a l’actual concepció i direcció del Museu de l’Empordà.

La mostra que s’inaugura, donant suport als artistes locals i la jove creació contemporània, presenta obra dels 6 creadors que es van seleccionar per a participar a la Biennal Internacional JCE 2013-2015 (Jeune Création Européenne), les obres escollides dels quals es troben en gira pels 9 països participants. D’entre els 48 que han pres part en la Biennal, el figuerenc Adrià Ciurana, ha estat guardonat amb un dels tres “Grands Prix” atorgats en la present edició 2013-2015 (una dotació de 2.000 € i la possibilitat d’exposar a l’Académie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles el mes d’abril de 2014, dins el programa “off” de la fira Art Bruxelles).