PREMIAT EXPERIÈNCIES I ACTIVITATS

LLOC DE DESENVOLUPAMENT DE L'EXPERIÈNCIA/ACTIVITAT

Museu Marítim de Barcelona

DESCRIPCIÓ/PRESENTACIÓ DEL PROJECTE

DONA’M LA MAR és un projecte ambiciós que té com a com a objectiu final reorientar la narrativa del museu des d’un punt de vista més igualitari. El projecte comença amb una recerca, estructurada en cinc grups de discussió integrats per dones de reconeguda expertesa, destinada a assenyalar-nos els principals reptes que té la dona que avui dia es fa a la mar, i a entendre com s’explica la mar –què es visibilitza i què s’invisibilitza-. La recerca ha impulsat un ampli ventall d’activitats de tota mena encaminat a aconseguir l’objectiu final perseguit: una crida per abastir l’arxiu fotogràfic d’imatges de dones treballant a la mar, una exposició, instal·lació de fulls de sala o la revisió de totes les activitats de programa pedagògic, entre altres.

OBJECTIUS

- Generar una narrativa femenina a l’entorn dels principals reptes que té la dona que es fa a la mar avui dia.

- Generar una guia que ens ajudi a entendre com s’explica la mar, què es visibilitza i que s’invisibilitza, per tal de posar-hi solució i crear una narrativa nova.

- Reorientar la narrativa del museu, incorporant elements que ens ajudin a desenvolupar les polítiques d’igualtat del museu.

RESULTATS ASSOLITS

El projecte ha transformat la mirada de tot l’equip del Museu:

- Ha transformat la mirada de les dones

- Hem començat a utilitzar un llenguatge més integrador en les nostres exposicions

- Hem instal·lat diversos fulls de sala a l’exposició semi-permanent per donar a conèixer què feien les dones en els àmbits que s’aborden

- Vàrem fer una crida per recollir imatges de dones treballant a la mar per a l’arxiu fotogràfic

- Vàrem fer una exposició fotogràfica sobre dones que han treballat i treballen en diverses professions marítimes.

- S’està revisant tot el programa d’activitats pedagòques per adaptar-lo des del punt de vista de gènere

EXPOSICIÓ RAONADA DELS MOTIUS PELS QUALS ÉS MEREIXEDORA DEL PREMI

El projecte té una voluntat transformadora del Museu, per diverses raons:

- Ens fa replantejar el rol del museu com a institució generadora de coneixement i memòria col·lectiva del camp marítim.

- Ens porta a assumir un compromís amb la visibilitat i el reconeixement de les dones.

- Ens fa qüestionar el relat oficial i preguntar-nos com ha estat construït, que portin el marge al centre i facin aflorar les comunitats i les cosmovisions diferent.

- Ens fa repensar l’agenda de temes del museu per tal d’explicar altres maneres de viure i posar en pràctica una sèrie d’accions que facin visible i valorin el relat de les dones, històricament ocultades.

TwitterFacebook / Instagram

Dona'm la mar