PREMIS AMC DE MUSEOLOGIA

PREMIAT PROJECTES DE CREACIÓ O REFORMA INTEGRAL DE MUSEUS I EQUIPAMENTS PATRIMONIALS

PREMIATS

Nou Museu del Port de Tarragona

Col·laboradors/suport projecte

Projecte arquitectònic: Despatx Milà (Tarragona); projecte museogràfic: Ignasi Cristià

Descripció/presentació del projecte

La proposta museogràfica per al nou Museu del Port de Tarragona neix alhora que la implementació de la reforma de l’espai per a l’exposició. Això va constituir un privilegi i una oportunitat única de pensar un mateix espai des de dues vessants: l’arquitectura i el disseny expositiu. Ambdós de la mà, hem pogut optimitzar recursos aplicant les solucions més eficients contemplant tots els usos de l’espai. L’arquitectura ha tingut en compte la posterior intervenció museogràfica i la museografia s’emmotlla a l’arquitectura creada. Per a dur a terme la conceptualització i el disseny dels diferents espais museogràfics el primer pas va ser posar-se en la pell del públic, o millor dit, dels públics. Entenem que els usos actuals d’un instal·lació cultural són diversos, com diversos són els interessos o les circumstàncies que faciliten l’arribada dels visitants.

Objectius

Tot gira al voltant dels objectes i s'ha concebut l’espai pensant en el seu confort. Aquests s'han de trobar en una ubicació còmoda, que els permeti habitar el museu d’una manera relaxada, sense entrar en conflicte entre si, ni amb l’espai. En aquest cas, a més, els objectes no compleixen només una funció en tant que contingut, sinó que esdevenen un valuós element escenogràfic. En el Nou Museu del Port de Tarragona tothom ha de poder trobar-hi resposta, des del públic més iniciat fins al més neòfit. Per aquest motiu plantegem una exposició en diferents capes de lectura, oferint molta autonomia al visitant alhora de decantar-se per un tipus de recurs o un altre.

Resultats assolits

Tot i que la història, les característiques i els usos dels ports i la navegació marítima poden tenir trets comuns arreu del món, hem de tenir molt clar que ens trobem al Museu del Port de Tarragona, i que donem a conèixer totes les seves singularitats en relació a la història i al territori. Els continguts, per tant, tot i partir de vegades de conceptes genèrics, han aconseguit una realitat concreta, la del port i la població que dona nom al museu.

Exposició raonada dels motius pels quals és mereixedora del premi

Una exposició pensada com a experiència, amb elements interactius i immersius. La naturalesa mateixa d’alguns objectes ja ens marca la direcció. Plantar-se davant d’un vaixell de grans dimensions, poder tocar-lo, és en si una experiència inoblidable. A partir d’aquí, s'han disposat una sèrie de recursos per transmetre el coneixement d’una manera vivencial. Podem governar un veler enmig del mediterrani, viure una jornada de pesca des de la mateixa embarcació, en primera persona, o conèixer el funcionament del port químic a través d’una experiència interactiva. Totes aquestes experiències integrades en un edifici portuari, antic magatzem de refugi de mercaderies, rehabilitat i història viva del Port de Tarragona.

Xarxes

twiter @museuporttgna