candidat
Setena Edició : : Experiències i activitats
Comunitat de Pràctica Patrimoni i Escola (CoPPatrimoniEscola)

COL·LABORADORS/SUPORT PROJECTE
Departament d’Ensenyament
LLOC DE DESENVOLUPAMENT DE L’EXPERIÈNCIA/ACTIVITAT
Palau Moja
DESCRIPCIÓ/PRESENTACIÓ DEL PROJECTE
La CoPPatrimoniEscola som un grup de 21 persones, professionals del món educatiu: docents i personal educatiu d’equipaments patrimonials, que ens hem constituït voluntàriament per tal d’engegar un projecte innovador, de manera col·laborativa, transversal, fora del nostre horari laboral, per compartir experiències i generar coneixement. Estem treballant en un document que compartirem amb tota la comunitat educativa per aplicar-lo en el nostre dia a dia, amb la intenció de millorar les activitats educatives de museus i equipaments patrimonials en clau competencial, compartint i aprenent de la visió dels propis docents i adaptant-nos al Model Competencial Orientador que promou el Departament d’Ensenyament. La comunitat té uns objectius concrets, una metodologia de funcionament i un termini d’execució, fixat pels membres del grup.
OBJECTIUS
Crear uns indicadors compartits entre els dos col·lectius: patrimoni i escola, per poder dissenyar experiències educatives als museus i equipaments patrimonials dins dels paràmetres que busca el Departament d’Ensenyament amb el Model Competencial Orientador, que impulsa a les escoles. Volem crear experiències significatives i ens faltava la visió directa de l’escola. Treballem amb reunions presencials i a través de plataformes digitals per a arribar a l’elaboració d’aquets indicadors qualitatius, que es basen en els quatre pilars d’aprenentatge de l’alumnat: significativitat, comunicació, acció i projecció, orientades a afavorir l’èxit de l’alumnat, pel que fa a la seva autonomia i el desenvolupament del seu projecte de vida.
RESULTATS ASSOLITS
Els resultats assolits han estat 20 indicadors qualitatius amb la intenció d’avaluar l’adequació d’una activitat educativa d’un equipament patrimonial o museu, sota els criteris competencials del Model Orientador Competencial del Departament d’Ensenyament. Per tant, l’impacte en l’educació patrimonial es demostra pel fet d’aconseguir crear activitats educatives sota aquest model i millorar les que no ho acompleixin. Es tracta d’un treball col·laboratiu que pretén revertir en la societat, concretament en infants i joves, per a que connectin amb l’educació patrimonial d’una manera significativa, democràtica i equitativa.
EXPOSICIÓ RAONADA DELS MOTIUS PELS QUALS ÉS MEREIXEDORA DEL PREMI
-Es la primera Comunitat de Pràctica que s’impulsa des del Departament de Cultura amb el suport del Departament d’Ensenyament.
-Es la primera vegada que hi ha una CoP a Catalunya que aglutina dos col·lectius de diferents sectors: educació formal (docents) i educació no formal (professionals del món educatiu d’equipaments patrimonials).
-Es centra en l’avaluació del que fem, avaluar per aprendre i adaptar-nos a una educació inclusiva i de noves pedagogies per avançar en la renovació pedagògica també dels equipaments patrimonials.
-La metodologia que fem servir, aquesta manera nova de treballar com a Comunitat de Pràctica, estaria emmarcada en el Pla de reforma de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i del seu sector públic, concretament dins de l’eix sis, Innovació i talent, que té com a missió identificar, gestionar, desenvolupar, reconèixer, retenir o atraure talent i potenciar iniciatives que prestigiïn l’intercanvi d’idees, el pensament crític i les bones pràctiques per millorar el funcionament dels serveis públics, la implicació del personal al seu servei i la satisfacció de la ciutadania envers els serveis públics.
-És un projecte transformador d’educació patrimonial.
Agència Catalana del Patrimoni Cultural
Palau Moja, carrer Portaferrissa, 1
08002, Barcelona