candidat
Vuitena Edició : : Exposicions temporals
Se’n parlave… i n’hi havie. Bruixeria a les terres de Ponent i Pirineu

COL·LABORADORS/SUPORT PROJECTE
Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Institut d’Estudis Ilerdencs de la Diputació de Lleida, Institut de Recerca Ramon Muntaner i IDAPA
COMISSARIAT
Pau Castell
LLOC DE DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE
Comarques de Lleida i Aran
DESCRIPCIÓ/PRESENTACIÓ DEL PROJECTE
Se’n parlave… n’hi havie és una mostra itinerant sobre el fenomen de la bruixeria al Pirineu i les Terres de Ponent, organitzada i produïda per la Xarxa de Museus de les Terres de Lleida i Aran. La mostra il·lustra els resultats de la recerca sobre la bruixeria impulsada des de la xarxa i duta a terme entre els anys 2015 i 2017, que aborda la bruixeria com a fenomen social i científic al Pirineu i Ponent. L’estudi ha estat coordinat per l’historiador Pau Castell, i ha comptat amb un equip format per antropòlogues i investigadors dels diferents territoris. La mostra ha itinerat pels diferents museus de la xarxa entre 2018 i 2020.
OBJECTIUS
– Estudiar el fenomen de la bruixeria a terres de Lleida i Pirineu des de les vessants històrica i etnogràfica.
– Donar continuïtat a la important tasca que s’està fent des de les institucions museístiques pel que fa a la documentació, conservació, estudi i difusió del patrimoni de les terres de Lleida.
RESULTATS ASSOLITS
Itinerància de l’exposició durant dos anys amb més de 14.000 visitants, disseny d’un material educatiu adreçat tant a famílies com a escoles i publicació d’una monografia amb els resultats de la recerca. A nivell de recerca: D’entre les principals conclusions de la investigació i que l’exposició il·lustra, se n’extreu que alguns dels primers judicis europeus sobre bruixeria van ser al Pirineu, concretament a les Valls d’Àneu i que les dones acusades de bruixeria a Catalunya eren assenyalades i perseguides pels seus veïns i no per la Inquisició, al contrari del que es pensava fins ara. La ‘fama de bruixa’ s’heretava per via materna i mentre que al Pirineu la cacera de bruixes era recurrent, a les comarques de la Plana era puntual.
EXPOSICIÓ RAONADA DELS MOTIUS PELS QUALS ÉS MEREIXEDORA DEL PREMI
Se’n parlave… i n’hi havie és el projecte més ambiciós que ha desenvolupat la Xarxa de Museus de les terres de Lleida i Aran fins al moment. Gràcies a la recerca portada a terme durant aproximadament dos anys, s’han pogut documentar els darrers testimonis vius de la pervivència de la bruixeria a les nostres terres, i tant la publicació de la monografia com la itinerància de l’exposició han permès apropar a la gent del territori els resultats de tot aquest esforç d’una manera entenedora i atractiva, combinant la pròpia exposició amb conferències, tallers, visites teatralitzades, espectacles etc.
Twitter / Facebook / Instagram
Xarxa de Museus de les terres de Lleida i Aran
C/Sant Crist,1 25002 Lleida