
COL·LABORADORS/SUPORT PROJECTE
Ajuntament de Constantí, Repsol, Escola Centcelles, Escola Mossén Ramon Bergadà, Col·legi Turó, Institut de Constantí
LLOC DE DESENVOLUPAMENT DE L’EXPERIÈNCIA/ACTIVITAT
Centcelles, Escoles i Museu
DESCRIPCIÓ/PRESENTACIÓ DEL PROJECTE
Projecte educatiu i de participació ciutadana envers el patrimoni, que té en el Conjunt Monumental de Centcelles, gestionat pel MNAT i declarat Patrimoni Mundial, el seu eix de treball. Impulsat i coordinat pel Museu Nacional Arqueològic de Tarragona en col·laboració amb l’Ajuntament de Constantí, compta amb el patrocini de l’empresa Repsol i la participació de tots els centres educatius de Constantí: Escola Centcelles, Escola Mossèn Ramon Bergadà, Institut de Constantí i Col·legi Turó.
Iniciat durant el curs 2012-2013, durant les diferents edicions s’han realitzat documentals, còmics, fotomuntatges, tríptics i vídeos promocionals, audioguies en català, castellà, anglès i àrab en codis QR, jocs de taula, jocs digitals, revistes, mosaics, estudis de fauna i flora, dins d’un projecte multidisciplicar, col·laboratiu i amb un eminent objectiu pràctic.
OBJECTIUS
– Introduir noves formes d’accés al coneixement de l’època romana, a partir d’un monument clau de Constantí, el Conjunt monumental de Centcelles, que és Patrimoni Mundial.
– Plantejar una experiència de participació ciutadana envers el patrimoni històric i cultural més proper, amb l’objectiu d’implicar els joves en el seu coneixement, valoració i difusió.
– Fomentar entre els participants el treball cooperatiu, que faciliti el desenvolupament d’actituds de respecte, valoració i defensa del patrimoni a través del coneixement i l’aprehensió del mateix.
– Incentivar propostes per al coneixement de Centcelles, que puguin ser utilitzades per la comunitat educativa i per la societat en general.
– Treballar a partir de les noves tecnologies.
RESULTATS ASSOLITS
Iniciat durant el curs 2012-2013, aquest projecte s’ha consolidat, essent considerat com un element fonamental de desenvolupament dins dels projectes educatius dels centres que hi participen.
Al mateix temps constitueix un camp d’experimentació i de formalització de les propostes educatives i didàctiques desenvolupades pel MNAT dins del seu projecte educatiu i formalitzades en un dels centres patrimonials que gestiona.
Durant el curs 2017-2018 s’està portant a terme la seva sisena edició.
Va rebre el Premi Didascàlia 2014 a experiències docents dins dels Premis Auriga.
EXPOSICIÓ RAONADA DELS MOTIUS PELS QUALS ÉS MEREIXEDORA DEL PREMI
Projecte pedagògic d’un museu que amb una metodologia col·laborativa posa en valor el patrimoni arqueològic. Una metodologia dinàmica, col·laborativa i integradora que té 2 protagonistes inqüestionables en les dues edicions, el conjunt de Centcelles i l’alumnat. Amb una continuïtat que dura 5 cursos. L’èxit d’enguany ha estat que els alumnes de la primera edició s’han convertit en tutors dels més joves.
S’han buscat metodologies diferents per renovar-se cada any, donant continuïtat, fent que el professorat i l’alumnat tinguin un paper actiu de veritat, treballant en centres i equipaments diversos, generant una confiança mútua i creant un ambient de treball engrescador.
Museu Nacional Arqueològic de Tarragona
Av. Ramon y Cajal, 82