candidat

Setena Edició : : Exposicions temporals

Ramon Casas, la modernitat anhelada

Consorci del Patrimoni de Sitges

Inauguració: 16 de novembre de 2016. Període expositiu: Sitges, 16 de novembre de 2016 – 19 de febrer de 2017

Dossier del projecte

COL·LABORADORS/SUPORT PROJECTE

Obra Social “La Caixa” / Museu Nacional d’Art de Catalunya

 

COMISSARIAT

Ignasi Domènech (Cap de Col·leccions dels Museus de Sitges) i Francesc Quílez (Coordinador de Col·leccions del Museu Nacional d’Art de Catalunya)

 

LLOC DE DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE

Museu de Maricel

 

DESCRIPCIÓ/PRESENTACIÓ DEL PROJECTE    

Ramon Casas, la modernitat anhelada fou l’exposició central de l’Any Ramon Casas, que commemorà el 150 aniversari del naixement del pintor. Va estar organitzada pels Museus de Sitges, l’Obra Social “La Caixa” i el Museu Nacional d’Art de Catalunya, amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Sitges.
La voluntat dels comissaris va ser mostrar l’obra de Ramon Casas en el context històric, social i artístic en el qual va aparèixer. Amb la presència d’obra d’altres artistes, el recorregut es va plantejar com un joc de miralls, un camí de doble sentit que permetia visualitzar les influències, analogies i interessos comuns que van existir entre Casas i altres autors contemporanis.
En concret, la mostra de Sitges estava formada per una selecció de 178 obres, entre les quals hi havia realitzacions del pintor en diversos suports, com la pintura, el dibuix i el cartell. Especialment rellevant fou la presència d’un grup nombrós de fotografies d’època, que ens acostaven a la influència formal i compositiva que la fotografia exercí sobre l’obra de Casas.

 

OBJECTIUS

Un dels objectius bàsics de la mostra va ser actualitzar els coneixements sobre l’obra del pintor als ulls de la historiografia contemporània. Es tractava de donar nous punts de vista a la lectura de la seva obra, aportant nous elements d’anàlisi des de diferents punts de vista: la seva relació amb l’art internacional i la seva vinculació amb diversos elements constitutius de la cultura i de la societat on va desenvolupar la seva obra. Tot això, intentant en tot moment oferir un missatge entenedor per a tots els públics i oferint el ventall més ampli possible d’obres del pintor i d’aquells que el van influir i també d’aquells per als qui la producció de Casas va ser fonamental com a punt de partida per desenvolupar el seu propi llenguatge.

 

RESULTATS ASSOLITS  

Els resultats van ser altament satisfactoris. L’exposició, com a activitat central de la celebració de l’Any Ramon Casas, va tenir un important ressó entre els mitjans de comunicació, fet que va suposar un gran èxit de difusió i una més que notable presència de públic. D’altra banda, a nivell científic, la mostra va permetre situar en context l’obra de Ramon Casas, atorgant una nova percepció a la trajectòria d’un personatge ja altament reconegut dins de l’entorn artístic del seu moment. A més, va donar a conèixer algunes obres noves de la seva producció.  

 

EXPOSICIÓ RAONADA DELS MOTIUS PELS QUALS ÉS MEREIXEDORA DEL PREMI

Creiem que l’exposició ha servit per ampliar i actualitzar el coneixement de l’obra de Ramon Casas per diverses vies. En primer lloc, la presentació de diverses obres inèdites del pintor; el guió de la mostra va permetre una millor comprensió de la seva força i originalitat en presentar-la sempre envoltada de les obres dels grans mestres de l’art europeu de finals del segle XX (alguns d’aquests noms es veien per primera vegada a Catalunya, com Anders Zorn o Carolus Duran), i obres de mestres tan importants com Toulouse- Lautrec, Picasso, Sorolla, Rusiñol, entre d’altres. La mostra va aportar noves aproximacions a la producció del pintor, com la seva relació amb el llenguatge de la fotografia (tema no tractat fins al moment) o la relació de la seva obra amb la representació dels moviments socials de l’època, a mig camí entre la pintura d’història i la pintura social. Al mateix temps, el catàleg de la mostra, amb articles d’alguns dels més reputats historiadors de l’art hispànic actual, ha esdevingut un llibre de referència en els estudis sobre el pintor.

 

Web

Facebook

Twitter

Instagram

Flickr

Youtube

 

Consorci del Patrimoni de Sitges
Carrer Davallada, 12 3a planta (Edifici Miramar)
08870 Sitges